Vragen

  • Wie kan mLautjesLeermomente helpen met …?
  • Wie gaat er mee…?
  • Hé? Wat mij nu overkomen is?!
  • Ik snap het even niet meer. Wat die bijtjes nu weer doen?
  • Wie wil samen met mij…

En meer van dit soort vragen. Allemaal vragen die niet direct bij een blog horen. Maar wel allemaal vragen die je eigenlijk best een keer aan een andere (hobby) imker zou willen stellen. Dat kan dus hier!

Lautje zal z’n best doen sowieso te antwoorden. Maar ook Lautje heeft niet de wijsheid in pacht. En dat is goed! Hoe meer meningen hoe beter:

 

In een kamer met 20 imkers zijn er minimaal 21 meningen ?

 

Hoe?

  • Stel je vraag in het reactie formulier hieronder (Geef een reactie). En voor je het weet heb je antwoord ?!
  • Heb je het antwoord, druk dan op ‘beantwoorden’ onder de desbetreffende vraag, dan blijft de vraag en het antwoord een beetje bij elkaar.

Het doel is dat we elkaar een beetje helpen, dus hoe meer vragen hoe beter. Dat is leuk onderling en tegelijkertijd goed voor de bijtjes!

 

38 thoughts on “Vragen

  1. Vermoedelijk ben ik de meest hopeloze imker, ik snap er in elk geval geen bal meer van.
    Vorig jaar een volk geschept, Freya gedoopt.
    Freya deed het goed.
    In het voorjaar Freya een tag gegeven, wilde ze niet. De keer daarna, koninginnedoppen. Erg veel.
    Merkwaardig, deel van de Koninginen was al rijp andere deel niet.
    Niet veel later, bij de controle hoor ik getuut en ik zie een Koningin rondlopen. Welkom Freya.
    De keer daarna, geen broed en dat bleef zo. Freya had vermoedelijk haar bruidsvlucht niet overleefd. Aangezien mijn andere volk op dat moment niet een raampje vers broed had, heb ik een Koningin via de post laten komen.
    Deze eerst in de kluis kennis laten maken met haar nieuwe onderdanen, en daarna losgelaten. S’-avonds liep ze parmantig rond. Zij had een witte tag, dus makkelijk herkenbaar.
    De dag er na, was ik getuige van een heuse Koninginne moord.
    Inmiddels kon mijn andere volk een raampje broed missen, dus die helemaal afgeslagen en ingehangen. Dat was zaterdag.
    Vandaag, een aanleg wat een koninginnendop kan worden.
    Maar nog veel merkwaardiger, er liep een Koningin rond (zonder tag)
    Ik zie geen vers broed, wel gesloten en 6 dagen larven dus die komen nog uit de andere kast.
    Snapt er iemand nog wat er hier gebeurd?

  2. Hoe lang heb je gewacht om te zien of er broed kwam? He kunt het beste 5 weken rust geven, en dan zien of er gesloten broed is. Dan pas concluderen of de nieuwe Q wel of niet geslaagd is.

    1. Ik denk dat je gelijk hebt. Het is goed om een tijd te wachten. Bovendien wil het wel voor komen dat een koningin even stopt met leggen wanneer er bijv. te weinig voer is of bij ruimte gebrek.
      Succes!

    2. Hoi Rinske,

      Toen ik de Koningin in liet lopen was er in het geheel geen broed meer aanwezig. Dat heb ik over een periode van anderhalve week zo gezien.
      Ik heb de kast drie keer doorzocht op de aanwezigheid van een koningin, en er geen gevonden. Ik was er dus van overtuigd dat er geen Koningin meer was. Waar nu dus een Koningin vandaan is gekomen is mij een raadsel.

      Waar baseer jij vijf weken rust geven op?
      Met een levens cyclus van 6 weken voor een bij in de zomer komt m.i. uit op het laten versterven van het volk als er dan pas broed gaat komen.

  3. Wij zeiden gisteren tegen elkaar dat op en balkon een mooie plek voor een bijwnkast is, komt er een zwerm aan die nu aan de tak van een blauwspar hangt bij de buren. We hebben nog geen kast maar wel het idee dat dit ons volk is… Wat d te doen? Er is gister al wel gebeld via bijenzwerm.nl.
    Reyer Ploeg 06 20 422 784

  4. Beste Mijnherr de Imker

    Is het mogelijk om op 4 augustus 2017 met een groepje van ongeveer 15 personen bij de bijen een rondleiding te krijgen?

  5. Beste, ik heb een misschien rare vraag. Als blijkt dat je bijen de winter niet hebben overleefd en er heel wat honing in de kast zit, is het dan mogelijk om die honing te recupereren, oogsten dus? Of is dat een riskante onderneming?
    Bedankt alvast voor uw advies.

  6. ik heb een vraag over licht invloed op de bijen, onze zaak ligt in een bosrijk gebied en naast ons gebouw staan bijen kasten , sinds kort wordt ons pand verlicht door schijnwerpers , deze gaan automatisch aan bij schemer en gaan uit bij daglicht , ik was laatst op een avond op de zaak en zag dat de bijenkasten wel volledig in het licht staan , de aanvliegroute niet , mijn vraag is is dit schadelijk voor de bijen ? zelf dacht ik aan groen licht maar daar zijn ook veel negatieve kanten aan voor de dieren , graag zou ik van uw een antwoordt horen wat we het beste kunnen doen.
    alvast hartelijke dank.
    vriendelijke groeten , susan aerts

  7. Wie kan mij helpen…

    7 weken geleden vier kasten samengevoegd tot twee. Vijf weken geleden niks aan de hand. Twee weken op vakantie geen broed geen koninginnendoppen. 1 kast heeft wel wat darrenbroef verder helemaal niks andere kast is nog steeds leeg. Wat is er gebeurd en hoe verder?
    🙁

    1. Er zijn verschillende scenario’s De bijen zijn in stress en de koningin legt tijdelijk niet meer. Of je bent ze kwijt? Heb je bij het samenvoegen wel 1 koningin verwijderd? Heb je (aangezien het vrij vlot warm was dit jaar) een natte krant gebruikt? Enfin ik denk dat je moerloos bent. Leen een raam met eitjes of 1 dags larve van ander volk/imker en plaats ze in je volk. Als ze doppen trekken weet je voldoende. Ik heb overigens al voldoende darren gezien! Succes

  8. Tijdens het opknappen van mijn tuin, merk ik op dat bij een van mijn vlonders hommels af en aan vliegen. Na even gegoogled te hebben, denk ik dat er zich een hommelnest heeft gevestigd. Normaliter vind ik dit geen probleem, maar bij het opknappen van de tuin moet ik deze vlonder verwijderen. Ik heb gelezen, dat het nest te verplaatsen is. Raadzaam is om een lokale imker te vragen om dit te doen. Mijn vraag is, is er iemand die me zou kunnen helpen? Ben woonachtig in Schalkwijk, Haarlem.

  9. Goedendag met dit prachtige weer.
    Welke ervaren collega imker kan bij mij op de tuin komen een dezer dagen om naar mijn 3 bijenvolken te kijken.
    Zeer wisselend beeld. Veel werkbijen, darren, broed te vol, slordige ratenbouw.
    Kom er alleen niet uit wat te doen.
    Zit bij Schoterkerkpad 2e rij tuinen.

  10. Goeden avond
    Ik kwam tot de ontdekking dat ik in mijn mussen hotel wilde bijen heb ik weet niet hoeveel het er zijn
    Mijn vraag is wat moet ik hier mee en wat kan ik er aan doen , dat ze juist bij mij in een vogelkastje zijn gaan zitten vind ik wel leuk maar gevoelsmatig ook lastig ??

    1. Hey Anton,
      Heb je misschien op internet of met een zoekkaart voor wilde bijen kunnen ontdekken wat voor bijtjes in je mussenhotel zit? Zijn het hommels, wilde bijen, honingbijen of wespen?

      Wespen zijn vaak in augustus, september actief. Wespen zijn alles eters; ze eten eiwitten, je ham of kaas en houden van zoetigheid, zoals je ijsje of zoete limonade als je buiten zit te lunchen. Wespen kunnen wel 15 keer achter elkaar steken. Probeer ondanks alles rustig te blijven en rustig te bewegen, zodat je geen steek uitlokt. Dit is wel een uitdaging.

      Wilde bijen leven solitair en kunnen niet steken, mocht je daar bang voor zijn.

      Hommels of honingbijen leven in kleine volkjes samen en zijn alleen geïnteresseerd in nectar en stuifmeel. Hommels vermijden je te steken, ondanks dat ze het wel kunnen, ze waarschuwen eerst. Honingbijen en hommels sterven na hun eerste steek, dus zullen alleen steken in uiterste noodgeval. Eigenlijk alleen als ze ergens klem komen te zitten, je hun volk bedreigt of bijvoorbeeld als je ze met je hand uit een zwembad schept.

      Hommels zou je over hun bondjasje kunnen aaien. Ze steken vaak een poot op als verdediging. Ze leven maar een aantal weken in het jaar om zich te kunnen voortplanten en trekken zich daarna terug. Het volkje van 30 tot 100 bijen sterft en de koningin trekt zich als imago, een soort pop, terug in de grond. Dan zie je ze niet meer vliegen.

      Dus je kan ze rustig laten zitten en als het doodstil is in het huisje op een mooie dag in september kan je voorzichtig kijken of het nest verlaten is. Dan kan je ruimte maken voor nieuwe bewoners in het voorjaar, de mussen. Hommels gaan vaak in een vogelhuisje zitten omdat ze het oude nestmateriaal ideaal voor hergebruiken is. Het jaar er op volgend gaan ze in de regel op een andere plek nestelen.

      Heb je nog vragen of denk je dat je toch echt honingbijen in je tuin te hebben, bel dan de zwermtelefoon: 06-31244591

      Vriendelijke groet, Renate

  11. Is er een imker die niets met oude raten doet, of nog bijenwas heeft liggen en er eventueel van af wil?
    Ik wil het eventueel overnemen, 0641178400

  12. Zijn er imkers die niets met hun oude raten doen’ of nog bijenwas hebben liggen.
    Ik neem het graag over. Als je het kwijt wilt graag even een telefoontje 0641178400

  13. Goede morgen Wij zijn een woongroep in Haarlem Schalkwijk de rietkraag.
    Wij hebben een kruiden tuin en zijn bezig met op zetten van het kweken van groenten
    ook hebben wij een appelboom geplant plus een pruimenboom
    nu is mijn vraag zou er een bijenkorf neer gezet kunnen worden van u vereniging
    zodat onze bomen bestoven kunnen worden?

    met een vriendelijke groet Tom Bauer

  14. Hallo besten .Ik zie dat er cursusen bestaan om imker te worden bij jullie .Vind alleen wel jammers dat hier weinig informatie over op de wesite staat .Bv over wanneer zoeiets begint .Wanneer je je moet inschrijven .Waar je naar toe moet bellen .En ook niet onbelangrijk .Wat het kost .Hoop het dan toch zo te horen vrg vincent

  15. Hier een leek op het gebied van bijen. Heb het internet al rond gespeurd maar kan het antwoord niet vinden.
    Het huis waar we nu 10 jaar in wonen wordt ieder jaar in het voorjaar, een aantal weken bezocht door een klein soort bijen. Ze vliegen rondom en in onze stenen schuur en zijn met een week of 3 à 4 weer verdwenen. Is dit normaal voor bijen? Wat zoeken ze nu in een schuur om vervolgens weer te verdwijnen? Hoop dat iemand uitleg zou kunnen geven, zou het leuk vinden om te weten hoe het zit.

  16. Goedendag,
    Afgelopen weekend hadden we een stuk of 15 bijen in de huiskamer, waarbij de deuren naar de tuin wel open stonden. We hebben de bijen weer naar buiten geleid. Gisteren alleen een dode bij gevonden (wij waren overdag niet thuis). Er bloeit wel van alles in de achtertuin. Is het het meest waarschijnlijk dat de bijen van buiten komen of zit er binnen mogelijk een nest? Ik heb tot op heden niet kunnen ontdekken waar ze vandaan komen.

  17. Goedemiddag,

    Ik heb een tuinhuisje op Poelpoldervreugde in Haarlem en vrees dat een aantal bijen ingetrokken zijn bij mij. Ze kruipen aan de buitenzijde van het tuinhuis tussen dak en binnenplafond. Wat moet ik doen? Kunnen jullie ze weghalen?

    Met vriendelijke groet,
    Bianca

  18. BIJEN IN DE MUUR BIJ BOVENBUREN ( VOOR HET 2E JAAR)

    Boven wil de buurvrouw ze nu laten verdelgen..:( Ik wil ze graag redden!!
    Ze zitten op 6 meter hoogte in de zijmuur. En komen bij haar binnen (steken ook soms) .Ook krijgen wij (met de VVE) binnenkort muurisolatie in de gebouwen..Wat is wijsheid??? Pls. Ik wil ze zo graag behouden. Kan ik in de tuin (ik woon beneden)een bijenhotel plaatsen o.i.d… Is het een kwestie dat de koningin nooit te vangen is hier?Alvast hartelijk dank voor uw antwoord!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.